خشکی واژن

خشکی واژن یکی از مسائلی است که بانوان در دوران یائسگی با آن رو به رو می شوند . خشکی واژن در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد . اما با گذشت زمان و همچنین در دوران یائسگی ، این مشکل افزایش می یابد . زیرا در این دوران هورمون ها دچار تغییر می شوند . همچنین دیواره های واژن با کاهش میزان هورمون استروژن التهاب می یابند و در نتیجه نازک می شوند . بنابراین چنین وضعیتی باعث خشکی واژن می شود .

عوامل تاثیر گذار در خشکی واژن

یکی از نشانه های بارز تحلیل واژن ، خشکی واژن است . بهتر است بدانید که خانم ها زنان در دوران یائسگی و بارداری بدلیل کاهش استروژن در بدنشان دچار خشکی واژن و کاهش رطوبت واژن می شوند . در نتیجه چنین وضعیتی در زندگی زناشویی آن ها تاثیر خواهد داشت .
در کاهش رطوبت واژن عواملی بسیاری مانند تغییرات هورمونی در دوران بارداری، شیر دهی، زایمان، افزایش سن و یائسگی تاثیر گذار است .

دلایل کاهش استروژن

• استعمال دخانیات
  • زایمان های متعدد
  • یائسگی
  • شیردهی
  • برداشتن تخمدان توسط عمل جراحی

علائم خشکی واژن

• خارش و سوزش واژن
  • کمی خونریزی در هنگام مقاربت
  • احساس درد در ناحیه واژن بخصوص هنگام مقاربت جنسی

علت ایجاد خشکی واژن

کاهش هورمون استروژن علت اصلی خشکی واژن می باشد .
شستن واژن با مواد شوینده
بیماری سندروم شوگرن که یک بیماری خود ایمنی است .
استفاده از برخی داروها باعث کاهش رطوبت در قسمت واژن می شود . داروهایی مانند داروی سرماخوردگی .

روش های تشخیص خشکی واژن

• تست پاپ اسمیر
  • معاینه ناحیه لگن

یکی دیگر از روش های تشخیص خشکی واژن ، نمونه برداری از سلول های دهانه رحم می باشد . از طرفی برای تشخیص خشکی واژن از ترشحات واژن نیز نمونه برداری می شود .

آزمایش ادرار

در صورتی ادرار باید آزمایش شود که نشانه هایی از عفونت در فرد نیز مشاهده شود .
از دیگر روش های تشخیص خشکی واژن ، انجام معاینات و بررسی های مورد نیاز توسط متخصص زنان می باشد .

درمان خشکی واژن

خشکی واژن در راوبط زناشویی بسیار تاثیر می گذارد، یکی از بهترین و جدیدترین روش های درمانی خشکی واژن لیزر مونالیزاتاچ می باشد.

برای درمان خشکی واژن روش های دیگری مانند  پی آر پی و کربوکسی تراپی مطرح شده است.